tilbake til artikler
Hva funker faktisk? Læring fra 100 globale 100-årige familiebedrifter
Forfatter: Dennis Jaffe. Oversatt til Norsk av Nordic Family Office AS.
Gjennom intervjuer med 100 familier som har navigert vellykket gjennom utfordringene med intergenerasjonell rikdom og ledelse, avdekker Dr. Dennis T. Jaffe, Ph.D. nøkkelfaktorene som bidrar til deres vedvarende suksess. Dette innlegget vil utforske disse innsiktene og tilby praktisk læring for både familier og rådgivere, rundt hvordan man bygger en arv som tåler tidens prøve.
Når det gjelder familieselskaper, er lang levetid ofte unntaket snarere enn regelen. Mange sliter med å opprettholde suksess utover den andre generasjonen, og det å bevare velstand og samhørighet gjennom flere generasjoner er en sjelden prestasjon. I sitt nyeste verk, “What really works? Tapping the Wisdom of 100-Year-Old Global Family Enterprises», gir Dr. Dennis Jaffe en grundig innsikt i hva som skiller disse varige familiene fra mengden.
Familieselskaper utgjør flertallet av virksomheter, store som små, i alle verdens land. Samtidig er det få som opprettholder den samme graden av velstand og suksess selv inn i den andre generasjonen, og å bevare delt familierikdom etter den tredje generasjonen er en reell sjeldenhet.
Å overvinne generasjonsutfordringene er fokuset i “Borrowed from Your Grandchildren: The Evolution of 100-Year Family Enterprises” (Wiley, 26. februar 2020). Boken presenterer funnene fra et flerårig prosjekt med intervjuer med 100 familiebedrifter over hele verden som har lykkes i 100 år eller mer. Den gir et innblikk i erfaringene og lærdommene til disse familiene som har klart å overleve på lang sikt. Etter hvert som hver generasjon av en familiebedrift blir større og mer kompleks, beskriver boken hvordan familien må utvikle seg gjennom interne og eksterne utfordringer for å forbli sammenhengende.
I en tid med mye bekymring for konsentrasjonen av rikdom i hendene på “1%”, viser denne studien hvordan, i mange vellykkede familiebedrifter, forretningsverdier og kultur ikke er utelukkende fokusert på rikdomsproduksjon, men på å bruke ressurser ansvarlig. Disse vellykkede familiene synes å lykkes av flere felles årsaker: de har definert sine verdier og formål, de har kontinuerlig innovert og endret seg gjennom generasjonene, og de har uttrykt sin sosiale visjon gjennom filantropi og sosialt ansvarlige initiativer. De har skapt familieaktiviteter og et familieråd, og overført sine verdier, evner og engasjement til neste generasjon. Deres historier kan hjelpe familier som begynner på denne reisen og deres rådgivere med å oppdage hvordan man kan skape harmoni og effektiv styring for å posisjonere familien for suksess.
Family business feltet er fullt av myter og antakelser som kan påvirke arbeidet til rådgivere og farge familienes ønsker og krav. Det finnes modeller og verktøy som antas å være nyttige, men nesten ingen studier av faktiske familieforvaltningsaktiviteter og praksiser.
Noen av antakelsene som har vokst frem på feltet er at familievelstand stort sett skapes i den første generasjonen, at innovasjon kommer fra toppen og fra den eldre generasjonen, at familievelstand har en tendens til å forsvinne innen den tredje generasjonen, at familiebedriften avsluttes med salg av virksomheten, og at familiens involvering svekker virksomheten. Forskningen utfordrer noen av disse og viser hvordan disse trekkene utvikler seg etter hvert som familien vokser internt og møter utfordringer og trusler i deres økonomiske verden.
Funnene fra forskningen er svært lovende. Familiene ser sine verdier som nøkkelen til deres suksess, men hver generasjon må sette verdiene ut i livet ved å skape styring, kommunikasjon, familieutdanning og utvikling. De tilpasser seg og endrer hele tiden hva de gjør og hvordan de gjør det. De er åpne og transparente mellom generasjonene og lar hver del av familiebedriften og familien få uttrykke sin stemme. Hver ny generasjon redefinerer familien og deres portefølje av forretnings- og finansielle aktiviteter, ettersom de møter nye interne og eksterne utfordringer. De har en sosial og filantropisk misjon som vokser for hver generasjon. Deres historier hjelper rådgivere og familier med å ta valg i sine første og andre generasjoner som kan sette dem på en langsiktig vei mot suksess.
De 100-årige familiene som ble intervjuet i studien er “generative” fordi de fortsetter å skape ytterligere velstand, både økonomisk og ikke-økonomisk, gjennom generasjonene. De viktigste suksessfaktorene som ble avdekket av forskningsteamet er:
Bygg et stort familieområde Etter å ha skapt stor velstand, tok familien en beslutning om å investere i å bygge en “storfamilie”, og bruke sin velstand til å utvikle evner og ansvarlig atferd i de kommende generasjonene. De kan sees på som stammer eller klaner, med medlemmer som sprer seg, men deler felles verdier og formål som forretnings- og finansielle partnere. Deres definisjon av familie er inkluderende og omfattende, og inkluderer ofte ansatte, viktige rådgivere og til og med lokalsamfunnet.
Kulturendring til åpenhet og samarbeid Familien starter med en paternalistisk orientering, som tar vare på familiemedlemmer, men etter den andre eller tredje generasjonen skifter kulturen til å bli mer transparent, åpen og samarbeidsvillig. Dette innebærer klare retningslinjer, praksiser og organisasjon for å sette mål, definere lederskap, ta beslutninger og holde folk ansvarlige. Familien går fra en familieorientering til en mer profesjonell orientering mot virksomhet og investering, samt mot åpenhet og samarbeid.
Kontinuerlig innovasjon Hva skjer med generative familier etter den tredje generasjonen?
- Familiene sprer seg og blir mange og svært forskjellige.
- Grenene blir mindre viktige og generasjonene begynner å overlappe.
- De kjente ikke grunnleggeren personlig og er mindre tilknyttede arven og “historien”.
- Råd etableres, men har problemer med å definere sin rolle og relevans.
- Styrene blir mer profesjonelle og får uavhengige direktører.
Motstandsdyktighet Disse familiene endrer seg kontinuerlig og tilpasser seg etter hvert som deres interne og eksterne omstendigheter endres. De utvikler seg fra en enkel arvebedrift, ofte til å selge den og bli en familievirksomhet, til å inkludere flere eiendeler, inkludert en stiftelse.
Verdibasert Nye generasjoner fokuserer på å implementere familiens verdier og sosiale forpliktelser. De knytter sine verdier til forretnings- og investeringspraksiser og engasjerer seg i filantropiske initiativer. Dette bygger familiens identitet og forpliktelse til å forbli sammen.
Familie- og forretningsstyring De familieselskapene som består og vokser gjennom generasjoner, skiller mellom familie- og forretningsanliggender. De organiserer og tar beslutninger om familieaktiviteter som delt utdanning, familiemøter, bruk av familieeiendeler og spesielle steder, feiring av deres arv og dyptgående kjennskap til hverandre. Det er enighet om at familier bør opprette familieråd og styrer med uavhengige medlemmer, familiekonstitusjoner og at svært spesifikke eierskapsavtaler er beste praksis for familier. Utviklingen av familieforvaltning er parallell og sammenkoblet med forretningsforvaltning. Den engasjerer de nye familielederne og tilfører den delte “kapitalen” til familien.
“Generativ allianse” Tre grupper av interessenter er essensielle for motstandsdyktighet:
- Eldste: holder arven, visdommen og kjerneverdiene.
- Rådgivere: fagfolk som hjelper familien med å utvikle forretningsdisiplin og profesjonalitet.
- Nye generasjoner: unge mennesker som er fremtiden, med sine egne verdier og global erfaring.
Den vellykkede generative familien gjør det mulig for hver gruppe å ha en stemme og utvikler strukturer og prosesser der alle disse stemmene er balanserte, det vi kaller “generativ allianse”.
Utvikle nye generasjoner Familien investerer i undervisning, veiledning og engasjement av medlemmer av sine kommende generasjoner, og søker å rekruttere de mest talentfulle til roller i familiebedriften. De trener dem til å bli forvaltere og tilføre verdi til virksomheten.
Disse prinsippene er ikke teori – de er erfaringene til globale familier som har lykkes i flere generasjoner. De er interessante fordi de fokuserer mer på familiens verdier og kultur enn på forretningspraksiser. Forskningen viser klart at en familiebedrift, der utvidede familiemedlemmer deler eiendeler og forretningsforetak, vil støte på problemer hvis familieeierne kun ser på hverandre som finansielle partnere.